- I september har vi vel rundt 50 personer på lønningslista i Fosen Yard. Det vil vel bli cirka det samme når hurtigruta kommer. 30-40 av våre egne vil arbeide med hurtigruta. Resten jobber med å regne anbud, salgsaktivitet med mer. Vi ansetter folk på prosjektstillinger på samme måte som vi gjorde i vinter, forklarer verftsdirektør Anders Straumsheim.

Konkurs og oppstart

For om lag et år siden gikk Noryards Fosen konkurs. Dermed var de ukrainske eierne Calexco med oligarken Kostjantin Zjevago i spissen ute av bildet. I løpet av kun tre uker var verftet på beina igjen under navnet Fosen Yard. En storkontrakt på 550 millioner kroner med Hurtigruten ble sikret. Kontrakten omfattet ombygging og restaurering av fire hurtigruteskip samt et nybygg, MS Spitsbergen. I oktober kommer det siste ombyggingsprosjektet til verftet i Rissa. Dette er per dags dato det eneste større oppdraget verftet har. Etter november, er ordreboka så å si tom.

Dreier satsingen

Verftsdirektør Straumsheim er fortsatt positiv med tanke på verftets fremtid. Nylig var Fosen Yard representert med egen stand på en viktig messe i Hamburg i Tyskland.

- Der skaffet vi oss nye viktige kontakter, forteller Straumsheim.

For et par år siden dreide verftet satsingen mer mot offshore-markedet. Dette slo feil da oljeprisefallet og oljekrisa slo inn. Nå satser verftet på nytt mot bil- og passasjerferjemarkedet.

- Det er et svært spennende marked. Vi jobber med to parallelle løp. Først og fremst er vi avhengige av å skaffe oss oppdrag på kort sikt. Det vil si innen 12- til 18 måneder. Samtidig jobber vi med å skaffe kontrakter på nybygg. Men et nybygg kan først komme til Fosen i 2018, påpeker Straumsheim.

Nye Fosen-ferjer

Typiske kortsiktige jobber som Rissa-verftet jakter, er verkstedsoppdrag, mindre ombygginger og annet. Blant de mer spennende nybyggprosjektene som nå er ute på anbud, er de nye Fosen-ferjene som skal inn i rute fra januar 2019. Fjord1 og FosenNamsos sjø skal til sammen bygge fire ferjer. Fjord1 har imidlertid bygd sine siste ferjer i Tyrkia, mens FosenNamsos sjø også henter inn tilbud fra inn- og utland. Hvem som får de store ferjekontraktene, blir trolig klart i løpet av høsten. Straumsheim legger ikke skjul på at de nye Fosen-ferjene er spennende prosjekter.

- Vi skal levere tilbud. Bygging av slike ferjer går rett inn i den historiske kjernen til verftet, påpeker Straumsheim.

Selger konsept

Fosen Yard har også tatt grep for å bevare viktig kompetanse på skipsdesign.

- Fosen Yard selger design og konsept på nybygg. Dette gjør vi uavhengig av om det er vi som skal bygge fartøyene. Det er en spennende nisje. Konsept og design er en del av den gamle grunnkompetansen til verftet. Dette satser vi bevisst videre på, påpeker Straumsheim.

Verftet på Kvithylla fredag ettermiddag. Foto: Alexander Killingberg