Osen, Rissa og Åfjord får bli med i en forsøksordning som tillater fornøyelseskjøring med snøskuter i utmark.Dette skriver Fjerdingen:Regjeringen har nå gitt tillatelse til alle de 105 kommunene som har søkt om å etablere løyper for rekreasjonskjøring med snøscootere. Turistforeningen frykter at mange vil oppleve dette som et tydelig signal om frislipp, og at det vil føre til en stor økning i antall snøscootere. Mange distriktskommuner satser på reiselivsutvikling. Også reiselivsbedriftenes interesseorganisasjon «Virke» protesterer mot dette vedtaket. Det gjør de fordi reiselivsbedriftene tror at Norges verdi som reisemål avhenger av at vi har en natur preget av stillhet, fred og ro. Reiselivsbedriftene tror at en generell åpning for fornøyelseskjøring vil forringe den opplevelsen turistene kommer hit for.

Trondhjems Turistforening er ikke uenige i at det kan være gode grunner til å se på om dagens lovgivning for snøscooterkjøring kan revideres. Her er det mulig å lage fornuftige begrensninger for å sikre at den norske fjellheimen fortsatt oppleves som relativt fri for støy, samtidig som grunneiere og andre bruksberettigede kan gis nødvendig spillerom til å forvalte sine næringsinteresser på en god måte. Det kunne gi økt lokalt selvstyre, samtidig som sentrale retningslinjer setter noen felles rammer som også vil være tydelige signaler til folk flest om at det ikke er fritt fram for fornøyelseskjøring. Man kan for eksempel se for seg at en kommune vil legge til rette for guidede turer med snøscooter. Da vil man oppnå å holde kontroll på at kjøringen foregår på en måte som er mest mulig skånsom. Hvis man gir generell tillatelse til alle, vil mye av grunnlaget for en slik næring falle bort. Løyper med uregulert ferdsel kan altså «spenne beina» unna en næringsutvikling i distriktene.

Selv med dagens relativt strenge lovverk er det de siste ti årene blitt en dobling av antall snøscootere. Vi frykter at denne økningen vil eskalere med de signalene som nå er gitt fra regjeringen. For kommunene som nå søker om å få utøve denne aktiviteten, vil det bety mye mer enn å legge til rette for det antallet man ser i dag. Vi må være forberedt på en kraftig økning. Vi tror også at man må være forberedt på at ikke alle vil finne det interessant nok å holde seg til de oppkjørte løypene. Erfaringer fra Sverige og Nord-Norge viser med all tydelighet at graden av ulovlig kjøring ikke blir mindre selv om man har regulerte løyper. Det betyr at økt tilrettelegging krever økt kontroll og oppfølging. Dette må kommunene bruke egne, hardt tiltrengte ressurser på, for det er ikke satt av midler til det fra sentralt hold.

Selv om reiselivsargumentet ikke er det viktigste for alle, tror vi samfunnsutviklingen går i retning av at stadig flere av oss vil søke stillheten og følelsen av det urørte. Denne utviklingen kommer først til de som bor i byer og tettsteder. Det er kanskje derfor snøscooterdebatten bærer preg av en viss by/land-konflikt. Mange uavhengige undersøkelser viser at over 75 % av det norske folk ikke ønsker en liberalisering av reglene for snøscooterkjøring i utmark. Men også i innlandskommunene er flertallet tydelig, 57 % ønsker ikke mer liberale regler. Vi mener at en kraftig liberalisering står i motsetning til en samfunnsutvikling der klimahensyn, redusert forbruk og verdien av aktivitet og natur ser ut til å få større betydning.

Slik denne saken står nå, hviler det et svært krevende arbeid på kommunene som nå vil ta på seg å lage en godt balansert praksis. Vi tror det beste vil være om regjeringen holdt litt igjen i denne saken og tok seg tid til å gjennomgå og revidere dagens lovgivning i sin helhet. Turistforeningen vil gjerne bidra med vår kunnskap i en slik prosess.

Lillian FjerdingenStyreleder Trondhjems Turistforening