Det sier skadeleder i DNB Skadeforsikring, AnneStine Eger Mollestad.

DNBSkadeforsikring har gjort en analyse av blant annet trafikkulykker på fredagden 13., men kan ikke finne bevis for at folk er mer uheldig med bulking på densåkalte ulykkesdagen. - Det er alltid flere kollisjoner på fredager, noe som kommer av at det er merutfart og at folk stresser mer på grunn av helghandel, hytteturer og lignende.Men hvis vi ser på tallene for fredag den 13. de siste årene, så finner vistore sprik fra år til år, og det finnes ikke noe mønster som skulle tilsi atfolk kolliderer mer denne dagen. Også når det gjelder andre ulykker blir myten om fredag den 13. knust. - Vi kan ikke finne noen hold i påstanden om at fredag den 13. er enulykkesdag. Statistisk vil du ikke være i større fare for å bli utsatt fortyveri, miste bagasjen på reise eller skade deg eller dine eiendeler på dennedagen. Myten er herved avkreftet, sier Eger Mollestad.

Fredag den 13. er kjent som ulykkesdagen i hele denvestlige verden, og spesielt England, forbinder man denne dagen med ulykker. Ifølge gammel overtro bør man ikke starte på nye prosjekter denne dagen, og deter også svært få, selv i våre dager, som gifter seg på denne datoen. I dansktradisjon var det også slik at man ikke skulle sjøsette båten eller dra tilsjøs denne dagen. Men skal vi tro norsk statistikk er det altså ingenting somtilsier at du har mer uhell fredag den 13. Paraskavedekatriafobi erbetegnelsen på de som har angst for fredag den 13. Kan det tenkes atskadetallene er lave fordi folk tar forholdsregler eller er mer forsiktig pådenne dagen? - Det kan naturligvis hende at flere velger å holde seg under dyna, lar bilenstå eller er mer forsiktig på ulykkesdagen. Slike ting vil ikke vår statistikkfange opp, men det er jo heller ikke noe som skulle tilsi at fredag den 13. eren ulykkesdag utenom gammel overtro, sier Eger Mollestad.