- Er det noen som ønsker en klipp, spør Grøntvedt. Ikledd sløyfe og hvit frakk står han nå utenfor salongen til barbermester Sørensen. Utstyrt med saks, kam og klarinett. Dialekten fra Bjugn er byttet ut med østlandsdialekt. Av den eldre, «egnerske» varianten.

Et øyeblikk etterpå har Lasse Bartnes tatt plass i stolen. Bartnes er på tur med en gruppe fra Signo, en diakonal stiftelse som gir tilbud til døve og døvblinde. Grøntvedt friserer med kammen, klipper litt i luften og danser noen trinn mens han synger og spiller. Stemningen er så god og varm som den skal være i Kardemomme by, der hvor èn lov gjelder: Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Fra Mølna Teaterlag til Dyreparken

Sang, dans og teater har vært Grøntvedts store interesse fra han som niåring ble elev ved drama på kulturskolen og Mølna Teaterlag. Siden fortsatte han ved linjen musikk, dans og drama ved Fosen videregående skole. De siste tre årene har Grøntvedt bodd i Oslo hvor han har studert til musikalskuepiller ved Bårdar Akademiet. Til høsten skal Grøntvedt være produsent i Trondheim for Rabarbrateateret. Fra januar av skal han være med når Cats settes opp på Jessheim.

Men først skal han spille utallige små og store scener i Kardemomme by i Dyreparken i Kristiansand. I tillegg til Grøntvedt er også Benedicte Søreng fra Ørland med i Kardemomme by i sommer. Hun er i rollen som Bestemor Skogmus.- Jeg har faktisk aldri vært i Dyreparken før. Til nå har jeg ikke sett annet enn Kardemomme by. Men når jeg får en fridag, så gleder jeg meg spesielt til å få se Hakkebakkeskogen og Kaptein Sabeltann – og selvsagt dyrene, sier Grøntvedt.Han håper også han får tatt noen turer hjem til Bjugn i løpet av sommeren.

Trikkefører og barbermester

- Hvordan er en vanlig arbeidsdag her i Kardemomme by?- Jeg bytter på å spille barbermester Sørensen og trikkefører Syversen. Når jeg er trikkefører, så kjører jeg trikken slik det fortelles om i sangen. Trikken har avgang hvert kvarter, den stanser ved byporten, det er sitteplass på taket, alle får en pepperkake hver – og så synger vi på hver eneste tur. Som barbermester deltar jeg i små og store spillescener gjennom hele dagen. Fra det øyeblikket jeg får på meg kostymet, trer jeg inn i rollen. Karakterene går rundt i byen hele dagen. Vi har små, innøvde scener vi spiller med jevne mellomrom, det er stor fellesforestilling i Byparken på kvelden, og i tillegg improviserer vi små spill i løpet av dagen. Som for eksempel når jeg klipper og spiller i salongen min, sier Grøntvedt.

Lasse Bartnes takker pent for klippen og forestillingen. Barbermesteren ser over salongen, alt ligger der det skal. Så tar han klarinetten under armen, hilser pent på små og store og spaserer videre på smale brosteinsgater mellom små, hvitkalka hus.

Sang, dans og teater har vært Grøntvedts store interesse fra han som niåring ble elev ved drama på kulturskolen og Mølna teaterlag.