Det er nå over 20 gapahuker i kommunen. Noen er lette å nå, mens andre må man påregne noe gange.

God spredning

Gapahukene er også spredd utover hele kommunen, sliik at ulike naturtyper er representert.

Bjugn kommune har laget en beskrivelse av samtlige og hvordan de er å nå.

Den er som følger:

Vanntanken ved KamhaugenParkering: Botngård Vel. VeibeskrivelseKryss veien og følg stien oppover. Fortsett runden rundt når du er oppe til du ser vanntanken. Gapahuken ligger på toppen der.Lyngrabben barnehage v/Bjugn HelsesenterParkering: Utenfor barnehagen. VeibeskrivelseGå inn porten, bak barnehagen opp forbi grillbua og ned til gapahuken. Dette er en kjapptur på 5 minutter! Kanskje opp til vanntanken mens du er i farta?

Dragavatnet IKjør over Ekseth (Liavatnet) ved oppkjørselen til gården Oddmund Groven (Dekkservice) og parker der. Veibeskrivelse Følg veien oppover gjennom skogen østover til Dragavatnet ca. 3 km.Stor fin gapahuk - mye brukt av Botngård skole.

Dragavatnet IIKjør over Lia i retning Lysøysund, ca 2 km fra Botngård. Paser avkjørselen til Ekset og sving av ved pumpehuset høyre side (vannverket til venstre), parker. VeibeskrivelseFølg "gammelveien" østover et stykke. På en nydelig høyde har Ola og Gunnhild Lien bygd en flott gapahuk.

Kopparen - VardeplatåetParkering: Ved bommen, Sivertsens verksted. VeibeskrivelseFølg veien opp mot Kopparen til platået nedenfor korset. En voksen med rask gange går dit på 40 minutter, kanskje greier du det på ca. 1 time? Utsikten fra Kopparen er verd turen opp.

BrandvikgårdsmyranKjør fra Botngård mot Oksvoll, til Ryvatnet. Sving av brått venstre side (like etter Koltjønna) og parker. VeibeskrivelseFølg traktorveien oppover til høyre. Gå et lite stykke, passer ei bru, fortsett oppover et lite stykke. Til høyre oppi skogen står gapahuken. Turen tar ca 15 min. fra parkeringsplassen. Bygd av Klara og Oddbjørn Oksvoll.

Nes - ved vannverket, et godt stykke bak kirkaParkering: Ved kirken. VeibeskrivelseFølg veien bortover jordene og oppover mot vassverket. Til venstre når du nærmer deg toppen, der er gapahuken.

Gapahuken på TørumKjør et godt stykke langs Tørumveien inntil parkering med skilt på venstre side, ca. 1,7 km. VeibeskrivelseFølg veien videre for rundtur (skiltet) ca 3,5 km. Eller følg stien fra parkering ned mot Koet og gapahuken.

Vallersund - MogårsmyrheiaParkering: Folkvang forsamlingshus. VeibeskrivelseSe etter skilt bak Folkvang. Stien til gapahuken går langs foten av fjellet. Om du vil gå litt lenger kan du følge stien (som er en gammel kirkesti) videre, forbi Mandal kirke via Fauskan og tilbake til Folkvang.Trollskogen (Vallersund)Parkering ved Vallersund oppvekstsenter. VeibeskrivelseGå over brua og sving til høyre, følg sjøkanten et godt stykke inntil du registrerer en sti som går til venstre opp i skogen. Følg stien og så er du der! Lagt tilrette for klatre og balanseaktiviteter for barna.

ValsøyaVeibeskrivelseKjør over brua. Parkering på høyre side. På venstre side ser du en gruset sti som følger ryggen et godt stykke bortover. Følg stien til enden og der er gapahuken. Fantastisk i solnedgangen! Et meget godt alternativ til Valsøya og FredsengelenParker ved Vallersund oppvekstsenter(Veibeskrivelse) og følg merket sti som går til Vallersund gård. Følg stien opp mot vindmølla og ned til høyre mot Vallersund gård - videre over brua til Valsøya og så til venstre mot gapahuken. Veldig trivelig tur som tar ca 40 min.    - FredsengelenCa. midtveis følg skilt og sti til høyre opp mot engelen. Nydelig utsikt i alle himmelretninger. Mot nord-vest ligger Tranøya !

Teksdal - KrekkanveienParkering: Ved Skihytta. VeibeskrivelseFølg Krekkanveien innover langs nordsiden av Teksdalsvatnet. Gapahuken ligger like ved veien etter 2,3 km.

Olden - Melvatnet (Lavvo)Parkering: Ved Olden grendahus. VeibeskrivelseFølg veien bortover mot Melvatnet. Der finner du lavvoen.Lysøysundet - BreiskaretParker på rasteplassen på toppen av Breiskarsbakken. Veibeskrivelse Følg skogsvei ca 200 m, og gapahuken ligger på en høyde med kjempefin utsikt.

Lysøysundet - VarghaugenParkering: Ved Lysøybrua evt Coop butikken. Veibeskrivelse Følg veien fra Lysøybrua og opp mot Rømmesfjellet til Varghaugen.Hal-Mod-hukenBygd av Hallstein Sørmyr og Hermod Jensen, derav navnet.Kjør til busskuret ved Vollan, ca. 5 km fra Botngård i retning Høybakken. VeibeskrivelseParker her og gå oppover veien forbi gården til Hermod og Bjørg Jensen, litt videre og så til venstre, enda litt videre og så til høyre; se skilt. Følg stien oppover og til venstre i svingen. Så bråsving til venstre og opp mot gapahuken.Flott utsikt mot Agdenes fyr og Kopparen.

Høybakken - TussegrendfjelletParkering: Parkeringsplassen ved gammelbutikken, bortenfor badestranden. VeibeskrivelseGå opp Tussegrendbakken til storhuset, følg veien til høyre opp til den øverste hytta og se opp mot fjellet, der er den!

Gapahuken Olavsbu på Vardeheia/KammenParkering: Flere muligheter for parkering. Den ene ved Tjønnstua, eller ved skistadion på Litj-Gjølga. VeibeskrivelseFølg ruten mot Vardeheia/Kammen fra der du velger å gå opp, så finner du gapahuken ved skillet der man bl.a ser over mot Ørlandet.Gapahuken på Litj-GjølgaParkering: Flere muligheter for parkering. Den ene ved forsamlingshuset på Gjølga,videre ved skistadion oppe ved Litj-Gjølga eller nede ved veien som skilter stien opp til gapahuken. VeibeskrivelseDet er ca 200 meter fra parkering ved veien og frem til gapahuken.Nydelig kveldssol om sommeren. Gapahuken er bygd av Thor Bretting.ElvengParkering: Ved gammelskolen. VeibeskrivelseFølg veien opp bak skolen til du ser et skilt "GAPAHUK" på høyre side og følg pilen. Flott turterreng her om du vil gå litt videre oppover.GrønvatnetVeibeskrivelseParker ved Reitan Næringspark og følg stien opp mot Grønvatnet. Til venstre står gapahuken.Et annet alternativ er å gå fra Ørlandssida via St. Hansholet opp stien til Osplikammen og videre ned til Grønvatnet.