For å ta høyde for å hente inn uforutsatte kostnader har Fosenvegene Ei tim te´ by´n lagt på kostnadene 30 prosent. Det vil si at prosjektet nå er beregnet å koste 1,5 milliarder kroner. Samtidig er brukerfinansieringen økt fra 50 prosent til 75 prosent. Daglig leder i Fosenvegene AS, Knut Sundet, orienterte kommunestyrerepresentantene i Rissa i forrige uke.

- Dette er som en husmannsordning, at vi må betale 75 prosent selv. Hvorfor kan ikke Norge bruke mer penger på vei, sa Oddmund Otterstad (Ap). Han var i det hele tatt kritisk til at prosjektet er låst i en pakke og gav uttrykk for at prosjektet har vært gjennomført lite demokratisk.

Demokratisk

- Det hevdes stadig at prosjektet er lite demokratisk, men det er vedtatt av ni kommunestyrer og to fylker. Hvis det er udemokratisk vet ikke jeg hva demokrati er, sa Knut Sundet. Sundet spår at veiene på Fosen får en 30-40 prosent økning når hele prosjektet er ferdig i 2016.

- Hadde vi ikke hatt en slik organisasjon som Fosenveiene hadde ikke veiene på Fosen blitt utbygd de neste 50 åra. Prosjektet vekker oppsikt, til og med i utlandet, sa Sundet.

- Næringslivet i Rissa har vel ikke den helt store fordelen med Ei tim te´ by´n prosjektet. De er skeptiske, opplyste Liv Darell (Sp).

- De har vært positive i de møtene jeg har vært i. Det er viktig å få gjort noe med Skaret, sa Per Kr. Skjærvik (Ap).

- Alt som er godt for næringslivet i Rissa er godt for næringslivet i Fosen og motsatt, mente Sundet.

25 kroner i bompenger for personbil

Styret i Fosenvegene har satt prioritering på 18 veiprosjekter. Den første utbygginga kommer på riksveg 717 Sund-Bradden. Her er det allerede brukt tre millioner kroner i planlegging. Alle 18 prosjektene skal være gjennomført innen 2016.

- Da blir spørsmålet. Hva nå? Jeg er ikke innstilt på å legge ned Fosenvegene AS i 2016, sa Sundet. Det er planlagt bommer på Krinsvatn og Inndalen i tillegg til ferjene.

- Vet dere hva prisen per passering ved bommene blir?, spurte Marthe Småvik (Frp)

- Snittprisen blir omlag 40 kroner. Større kjøretøyer betaler mest. Grovt sett kan jeg anslå 25 kroner for personbil og det vil bli rabattordninger, sa Knut Sundet.

Illustrasjon: Paul Aage Hegvik