- Vi har plugget en kabel før. Vi har vært med på å arrangere festivaler. Dette er litt som å rigge en festival, sier Anders Vinje, trommis i Divided Multitude.

Massiv logistikk

Det er en massiv logistikk som skal på plass for at 500 musikere har det de trenger på scenen. Flygel trilles inn, notestativ der det trengs, oppsett for gitarer, riktig antall mikrofoner med og uten stativ, monitor-lyd så artistene hører seg selv spille og synge og mye, mye mer.

- Vi hadde en gjennomkjøring fra før klokka 8 på lørdag. Første konsert begynte ti, sier gitarist Christer Harøy.

Essensielle lydprøver

Torsdag kveld begynte de første lydprøvene før helga. Hvert nummer trenger forskjellig utstyr for å spille, synge, danse og opptre. Utstyret må også stilles inn riktig slik at lyden til publikum blir balansert og god.

Divided Multitude forteller at det ikke hadde gått å gjennomføre så mange sceneskift med forskjellige artister uten de mange, mange timene med lydprøver.

- Det er mange innslag. En del av dem har liknende oppsett og det hjelper mye, sier Christer Harøy.

- Andre har forskjellige behov. For eksempel en links trommis, sier vokalist Sindre Antonsen.

At en trommeslager spiller venstrehendt, betyr at store deler av trommesettet må omplasseres.

Instrumentansvar

En del av tanken bak å ha et meget rutinert band som del av scenecrewet, er at musikerne kjenner behovene til sitt eget instrument inn og ut etter å ha stått på masse forskjellige scener som artister selv.

I utgangspunktet har bassisten hatt ansvar for behovene til de unge bassistene, og gitaristen ansvar for behovene til de unge gitaristene, og de andre instrumentgruppene likedan.

- Vi har vært med på å arrangere UKM før. Det er helt fantastisk å se så mange unge kunstneriske talent. Nivået i år er kjempehøyt. Det er også et veldig bredt uttrykk, sier Christer Harøy.

Divided Multitude og resten av scenecrewet gjør klart neste nummer på den tiden konferansierene bruker til å introdusere neste artist. Foto: Jakob Ellingsen

11 minutter pause

Lørdag gikk programmet i ett for scenecrewet. Etter den femte konserten for dagen, hvor det har gått slag i slag spør Fosna-Folket om bandet har fått spist i løpet av dagen.

- Vi spiste rundt klokka tolv. Da hadde vi 11 minutter pause, sier bassist Rayner Harøy.

- Det var også kjempeflott at det ble sent ned vaffelplater som står her bak scenen, sier vokalist Andreas Vinje.

- Med så lange dager og lite pauser går det med en god del kaffe. Vi sovner kanskje på tirsdag, ler Rayner Harøy.

Band og sang

Mange av fylkes fremste kunstnere står på scenen i løpet av helga. Med ustilte verker, tekster, bilder og filmer i tillegg, får man oversikt over hvilken type kunst ungdom er opptatt av.

- Vi har alt fra black metal til trekkspill. Det er mye band og sang, sier Rayner Harøy.

Christer Harøy sier det går litt i bølger, og at det kan være en av grunnene til at det er forholdsvis få instrumentalister og folk som spiller klassisk musikk på årets fylkesmønstring.

Kulturhussjef Svein Strugstad sammen med prosjektleder for fylkesmønstringa i fylkeskommunen Øystein Eide (t.v.) og Hans Eide (t.h), som er en av de to prosjektlederne for arrangementet lokalt i Bjugn. Foto: Jakob Ellingsen

Ambisiøst

Kulturhussjef Svein Strugstad medgir at det er meget ambisiøst å ha så mange ulike nummer på en og samme scene i løpet av en helg. Det er store mengder data som lagres med lydspor, lys- og lydinnstillinger til så mange forskjellige artister. De skal også hentes frem til riktig tid og i riktig rekkefølge.

- Er det hasardiøst å legge opp til mange hundre artister på en enkelt scene på en dag?

- Hasardiøst er det ikke. Vi har kjempeflinke folk i alle ledd. Lydteknikere, lystekniker, scenecrew, inspisienter og alle de andre. Ambisiøst, det er det, sier Strugstad.

Tøff målgruppe

Kulturhussjefen sier det er kjempeartig at så mange unge mennesker tar turen innom kulturhuset i forbindelse med UKM. Et raust, lattermildt og høylytt applauderende publikum virker meget godt underholdt.

- Til vanlig er det vanskelig å nå målgruppen mellom rundt 15 og 35 år. Denne helga koker det av dem i hele bygget her. Ungdom på scenen, barn og ungdom blant publikum og mange unge foreldre, sier Strugstad.

Han håper UKM gjør at flere av de som er innom tenker på å besøke sitt lokale kulturhus i fremtiden.

Compact games

Strugstad sier inntrykket hans er at arrangementet hittil har gått knirkefritt.

- Forpleining, bevertning, forlegning, underholdning, forestillinger. Jeg vil rose de frivillige og alle de andre utenfor og bak scenen for at arrangementet er blitt så bra, sier Strugstad.

- Jeg har jobbet på Lillehammer. Noe av tanken var et «compact games» her. Folk koser seg, ungdom blir kjent med kunstnere på sin alder fra hele fylket. Arenaen er tett og intim, sier han.

- Det eneste vi ikke har kontroll på er været. Vi har virkelig fått fire årstider og mye vind i tillegg, sier Svein Strugstad.