- Jeg vet ikke om andre partnerland i F-35 programmet som bedriver med liknende støyisolering- og støyreduseringstiltak som Norge gjør i tilknytning til F-35. Men jeg vet på generelt grunnlag at for høyytelsesfly og samfunnene rundt flybasene, utføres det støytiltak og støyisolering i andre land, sier viseadmiral i den amerikanske marinen, Mathias Winter, som er programdirektør i det internasjonale F-35 programmet til Fosna-Folket.

Fredag var sjefen over produksjons- og vedlikeholdsprogrammet for alle de over 3300 planlagte F-35 kampflyene på plass på Ørlandet i forbindelse med markeringen av første norske F-35 ankomst på norsk jord.

Programdirektøren tror det norske støyoppgjøret er enestående blant alle landene som anskaffer de nye kampflyene.

200 millioner USD

I juni i år bevilget Stortinget 1,54 milliarder kroner til støyoppgjøret rundt Ørland flystasjon i forbindelse med at basen er Norges nye kampflybase.

- Den norske regjeringen har bevilget nesten 200 millioner US-dollar til støytiltak rundt basen, sier Fosna-Folkets journalist til programdirektøren.

- Wow, utbryter Winter før journalisten rekker å stille ferdig spørsmålet.

Reaksjonen sier noe om hvor utenkelig et støyoppgjør ville vært i USA. Programdirektøren har vært rundt i alle de tolv landene som skal anskaffe F-35, men har ikke hørt om liknende støyoppgjør som de rundt Ørlandet.

- I USA er det støyreduksjonsprogram, men det gjøres fra lokalsamfunn til lokalsamfunn. Det er ikke lovpålagt eller obligatorisk, forklarer Winter.

Nødvendig antall

Fra militært hold, har det norske Forsvaret sagt at de har behov for 52 F-35 for å gjennomføre de militære oppdragene de er gitt av Stortinget. Et enstemmig Storting besluttet å anskaffe F-35. Så langt har Norge forpliktet seg til å kjøpe 40 kampfly, men enkelte stortingspolitikere har sagt at det holder.

- Norge er i ferd med å vedta anskaffelsen av de siste 12 flyene. Jeg vil ikke kalle dem ekstra fly. Jeg vil kalle 52 det hensiktsmessige antallet som norsk krigsmakt har sagt de behøver, sier en bestemt Winter.

- Akkurat nå har den norske regjeringen bestilt 40, og programrekvisisjonen er 52. Vi planlegger for 52 F-35 for det norske luftforsvaret, sier forteller han.

- Antallet fly som et hvert partnerland i F-35 partnerskapet beslutter å anskaffe er basert på deres militære behov. Vi har kapasiteten til å levere de flyene Norge trenger etter dagens planer. De unike tilpasningene for Luftforsvaret, som for eksempel bremseskjermene er med i planene, men ellers er det den samme typen F-35A som vi leverer til USA og de andre partnerlandene, fortsetter forsvarstoppen.

Vedlikehold

Winter forteller at det internasjonale F-35 programmet ikke legger seg borti hvor vedlikeholdet av de norske kampflyene gjennomføres så lenge sikkerheten er tilstrekkelig ivaretatt.

- Vår overordnede strategi for F-15 vedlikehold er å etablere fasiliteter for reparasjon som gjør det mulig å reparere fly i hele den europeiske regionen sett under ett, forklarer han.

- Men det er også lokale reparasjonsbehov og de egentlig fastsatt av sjefen for basen og skvadronlederne. Vi tillater dem å avgjøre om reparasjonene skal skje på basen, utenfor basen. Så beslutningene om lokale reparasjoner tas der.

Aim til Ørlandet?

Aim Norway har tidligere sagt at de ser på å etablere en tilstedeværelse på Ørlandet i tilknytning til Norges største flystasjon.

- Som dere vet her på Ørlandet, er Aim Norway en av de regionale motorvedlikeholdsfasilitetene. Ikke bare for norske motorer, men for alle F-35 motorene i den europeiske regionen, sier Winter.

- Det er opp til den norske regjeringen, forsvarsdepartementet og industrien som snakker sammen med det lokale næringslivet om det kan være naturlig å plassere motorvedlikehold, for eksempel i tilknytning til basen her på Ørlandet, sier programdirektør for det internasjonale F-35 partnerskapet, Mathias Winter fra USA.