Men det er fortsatt potensielle skjær i sjøen.

- Nå holder vi på med reguleringsplanen. Så skal den ut på høring i løpet av året, sier daglig leder Sundet.

Innsigelser?

Det kan fort komme innsigelser til reguleringsplanen.

- Vi vet jo at alle på Stadsbygda ikke er enige i at veien skal gå der, påpeker Sundet.

Han håper å ha reguleringsplanen ferdig godkjent enten før årsskiftet eller på nyåret 2018. Den arkeologiske utgravingen er imidlertid et annet usikkerhetsmoment.

- Den skal pågå ut året. Plutselig finner de en kirke. Vi ser jo fra utgravingen i Trondheim nå at det dukker opp den ene kirka etter den andre.

Den nye veitraseen sett fra Vemundstad-siden. Veien går inn i tunnelåpningen til venstre i bildet.

- Du krysser fingrene for at det ikke dukker opp et nytt Oseberg-skip nå?

- Ja, svarer Sundet muntert og påpeker at han gleder seg til å komme i gang med byggingen.

For dersom det dukker opp noe særdeles spennende i forbindelse med den arkeologiske utgravingen, er det all grunn til å tro at det vil forsinke veiarbeidet.

Fosens lengste

Først når reguleringsplanen er endelig godkjent, kan den mer detaljerte byggeplanleggingen ta til. Sundet håper dette arbeidet kan komme i gang tidlig neste år.

- Målet er at byggearbeidet skal starte i 2019. Vi må bruke 2018 på byggeplanlegging, påpeker han.

Tunnelen fra Stadsbygd og til Vemundstad blir Fosens lengste med sine 1,1 kilometer.

- Vi ser for oss fra ett og et halvt til to års byggetid, sier Sundet.

Det betyr at tunnelen tidligst kan stå ferdig i 2020.