- Vi ønsker helt klart å være med på det, svarer verftsdirektør Anders Straumsheim når Fosna-Folket spør.

Ut på anbud

Fjord1 vant i juni anbudskontrakten for ferjesambandet Brekstad – Valset for perioden 2019 – 2028. Selskapet skal bygge to nye elektrisk drevne ferjer med en kapasitet på 50 personbilenheter hver som skal drifte sambandet. Fjord1 har bygd sine siste ferjer i utlandet. For øyeblikket er to ferjer under bygging i Tyrkia. Regionleder for ferje i Fjord1, Odd Reidar Ormåsen, sa til Fosna-Folket i juni at anbudskonkurransen på de to nye Fosen-ferjene blir åpnet i høst.

- Vi går ut bredt. Verftet som har den beste kost-nytte-løsningen vinner anbudet, sa Ormåsen i juni.

Les mer: Slik blir de nye Fosen-ferjene

Går bredt ut

FosenNamsos sjø vant i juni anbudskontrakten for Flakk – Rørvik for perioden 2019 – 2028. Rederiet skal få bygget to nye batteriferjer med en kapasitet på 130 personbilenheter hver. FosenNamsos sjø har også tidligere bygget ferjer ved Rissa-verftet. Bilferja M/F Fosen, som trafikkerte sambandet Flakk – Rørvik frem til 2011, ble bygget og levert fra Kvithylla i 1989. Administrerende direktør Grete Fuglem Tennås forteller at de begynte å arbeide med anbudet på de to nye Fosen-ferjene da de lå til å få ferjekontrakten i juni. Målet er å ha kontrakt med verftet som skal bygge ferjene i boks i oktober.

- Vi jobber med forskjellige verft nå, men vi har ikke tatt noen beslutning om hvem som skal bygge ferjene.

- Dere har tidligere bygget ferjer ved verftet i Rissa. Er det aktuelt nå?

- Vi går bredt ut både i Norge og i utlandet, svarer Tennås.

Berg og dalbane

Rissa-verftet har vært gjennom en turbulent tid med eierskifter og tapsprosjekt de siste ti årene. I fjor høst gikk verftet for første gang konkurs, men kun uker senere gjenoppsto bedriften under navnet Fosen Yard AS. En storkontrakt til en verdi av 550 millioner kroner med Hurtigruten AS sikret ny aktivitet. Fra november til og med juni i år har verftet sluttført arbeidet med det nybygde hurtigruteskipet MS Spitsbergen. I tillegg har tre hurtigruteskip blitt ombygd ved verftet. Siden Rissa-verftet manglet og fortsatt mangler en langsiktig eierstruktur, måtte verftet ansette folk i midlertidige prosjektstillinger for å få jobben gjort.

- Dette har vært en regional dugnad. Alle kjente til premissene, sier verftsdirektør Straumsheim.

LES MER: Veien til konkurs

200 i prosjektstillinger

På det meste var om lag 200 personer ansatt i prosjektstillinger. Medregnet underleverandører og andre, var godt over 500 arbeidere i sving på verftet i den mest hektiske perioden på nyåret i år. Da MS Spitsbergen endelig ble levert i juni, var det nok en gang siste arbeidsdag for mange.

- Alle kontraktene gikk ut i juni og juli, men vi har forlenget med noen for å følge opp etterarbeid og garantier. I tillegg er det også noen som arbeider med utarbeidelse av anbud på nye prosjekter, forteller Straumsheim.

HUSKER DU? 127 mistet jobben

Begynner å ansette

I tillegg til noen småjobber, ankommer det siste hurtigruteskipet verftet i oktober. Den jobben er ventet å ta én måneds tid. Allerede denne måneden begynner Fosen Yard AS å ansette folk igjen.

- Hvor mange vi ansetter, er for tidlig å si. Det avhenger av om ting vi jobber med slår til. Vi jobber med å få til oppdrag både før og etter MS Nordnorge ankommer i oktober, forteller Straumsheim.

LES MER: Full fart på verftet

Har ikke tapt penger

Han legger ikke skjul på at verftet har vært igjennom en turbulent tid med flere eierskifter, tapsprosjekt og konkurs de siste ti årene. Straumsheim påpeker imidlertid at hurtigruteprosjektene det siste årene har vært svært vellykket og mener verftet nå er «friskmeldt».

- Kunden er fornøyd med jobben vi har gjort. Vi har ikke tapt penger på prosjektene. Vi har tjent noen kroner vi kan stille i garanti på nye lignende oppdrag, forteller verftsdirektøren.

Bedre omdømme

Han sier at mange aktører i både inn- og utland har fulgt spent med på hvordan Fosen Yard AS ville takle jobben med hurtigruteskipene.

- Det har vært stor spenning knyttet til dette. Nå som vi har gjort jobben på en god måte, merker vi at aktørene kommer tilbake. Å bygge opp renommeet tar lang tid, men vi merker allerede en økning i antall forespørsler inn mot oss, sier Straumsheim.

Han bekrefter at kontrakt på bygging av de nye Fosen-ferjene er interessant, men påpeker at hele Ropax-markedet (passasjerferje, red.anm.) er svært lovende for tiden.

- Vi ser at det er stor aktivitet og Ropax-markedet er veldig spennende, sier Straumsheim.

Han påpeker samtidig at en inngått kontrakt på nybygg i høst ikke vil gi arbeid på verftet før tidligst i 2018. Fosen Yard AS har inngått et samarbeid med to europeiske verft som sannsynligvis vil bygge eventuelle fremtidige skrog. Verftet i Rissa foretar trolig innredning og sluttføringen av nybyggene.

- Alltid en risiko

Selv om kontrakt på nybygg i høst vil være svært viktig for Rissa-verftet, påpeker Straumsheim at verftet også trenger arbeid i høst og i 2017.

- Vi ser derfor på ombyggingsoppdrag og verkstedsoppdrag, sier han.

Ettersom de fleste av de 200 som var ansatt i prosjektstillinger ved verftet i vår, nå står uten jobb, ligger Rissa på arbeidsledighetstoppen i Sør-Trøndelag med 5,6 prosent ledighet.

- Er du redd for at tidligere ansatte blir lei av å vente på nye oppdrag og at dere mister dyktige arbeidere?

- Det er alltid en risiko for å miste kompetanse. Jeg håper imidlertid at så mange som mulig kommer tilbake, svarer verftsdirektøren.