Hun sier at hun rett og slett er rystet over de nye anbudskriteriene som AtB legger frem.

- De strider mot de politiske føringene, og legger opp til et nytt tilbud det vil bli bråk om, sier Aabergsbotten.

Nytt anbud i 2017

Kontrakten mellom Norled og Sør-Trøndelag fylkeskommunen om sambandet Brekstad - Valset gikk opprinnelig ut 1. januar i år. I dag er avtalen mellom rederiet og fylkeskommunen inne i en forlenget periode, etter at et nytt anbud ble trukket tilbake av fylkeskommunen da anbudet havnet i retten.

Den midlertidige avtalen mellom Norled og fylkeskommunen går ut i 2017, og et nytt midlertid anbud for sambandet på to år fra 2017 til 2019 ble lagt ut av AtB 5.februar i år.

Aabergsbotten mener AtBs utlysning på ingen måte tar innover seg at trafikken på sambandet vil øke grunnet utbyggingen av kampflybasen.

- Vi må handle med tydelige politiske vedtak. Jeg vil be om en politisk avklaring på om vi som bestillere av ferjetjenester, kan stille oss bak grunnlaget for anbudet som er sendt ut, sier Aabergsbotten.

- Må stille krav

Høyre-politikeren mener at AtB legger opp til et anbud der tildelingen skjer på grunnlag av hvilket tilbud som har lavest pris, mens fylkestinget har vedtatt at tildelingskriteriene skal skje på bakgrunn av pris og kvalitet.

I tillegg synes Aabergsbotten det er for dårlig at AtB legger opp til et tilbud som kan medføre at ferjene går med 50 minutters mellomrom, og at miminumskapatiteten kan innebærer en enfergeløsning som tar 50 personbiler, eller en tofergeløsning som tar 35 personbiler. Sistnevnte er likt det tilbudet som finnes i sambandet i dag.

- Noe dårligere enn en toferjeløsning med halvtimes avganger gjennom hele dagen, er ikke akseptabelt. Vi må også stille krav til at ferjene takler vindforholdene på Fosen, og at det er kioskdrift ombord, sier Aabergsbotten.

- Har AtB fått de økonomiske forutsetningene for å søke et slikt tilbud av fylkeskommunen?

- Budsjettet for disse årene er ikke satt ennå, og de politiske føringene er gitt, sier Aabergsbotten.

- Ikke et tak på gode løsninger

Janne Sollie, administrerende direktør i AtB, sier at hun ikke ønsker å uttale seg vedrørende den utarbeidede toårsbestillingen fra 2017 som AtB har lagt ut, og viser til at de har forholdt seg til føringene fra administrasjonen i Sør-Trøndelag fylkeskommune med fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, i spissen.

Fylkesrådmann Solem bekrefter at AtB har forholdt seg til de retningslinjene som er blitt gitt.

- Vi er bekymret for konkurransen i ferjetilbudet, og har lagt til rette for et fleksibelt anbud slik at vi får flere muligheter å velge mellom. Det legges ikke et tak på hvor gode løsninger tilbyderne kan komme med. Det er kun i verste fall at får vi et tilbud som er på dagens nivå. Vi skal velge det totalt sett mest fordelaktige tilbudet, sier Solem.

Han mener at de føringene som er gitt av administrasjonen til AtB, ikke strider mot de politiske vedtakene som er fattet.

- Vi har ikke fått tilbakemelding fra politisk hold om at vi ikke har forholdt oss til dem. Det ble ikke gitt et konkret krav om en- eller toferjeløsning, og størrelsene på ferjene. Vi ønsker å utsette investeringene så lenge som mulig for å ha størst mulige forutsetninger for å vite hvor trafikken vil komme. Hvis det viser seg at den største flommen av anleggstrafikk i forbindelse med kampflyutbyggingen går via Flakk-Rørvik-sambandet, så vil det være dumt å ha to store ferjer på Brekstad - Valset, sier Solem, og legger til:

- Vi har ikke råd til å bomme på satsingen, vi må sette inn pengene der det er størst behov for dem.

Han fremhever imidlertid at en toferjeløsning fører til større fleksibiltet i et samband, men også økte utgifter.

Stor misnøye med dagens tilbud

Den siste tiden har det stormet rundt sambandet Brekstad - Valset, etter at ferjene har vært innstilt på grunn av værforholdene.

- Det er en skandale å sette inn to små ferjer på dette sambandet. De tåler ikke kuling engang, sier Thor Bretting.

Han har tatt initiativ til en protestgruppe på Facebook som raskt fikk over 2000 følgere, og mandag denne uken var det møte mellom AtB, Ørland næringsforum og politikere i kommunen, for å diskutere misnøyen rundt det nye tilbudet i sambandet. Der mottok leder i samferdselskomiteen, Karin Bjørkhaug (Krf), 1600 underskrifter av Bretting for å få tilbake gammelferja MF Ørland.

Norled og AtB er i gang med analyse som skal sjekke om innstillingene på sambandet siden nyttår er i tråd med den inngåtte kontrakten, status på antallet gjenstående biler, og mulighetene for tiltak for å forbedre tilbudet innenfor dagens rammer.

Sollie i Atb har allerede påpekt overfor Fosna-Folket at den årlige kostnaden på de to sambandene Brekstad - Valset og Garten - Storfosna er cirka 13 millioner kroner over den kostnadsrammen som er gitt av fylkeskommunen.

Les mer om saken:

Aksjonsgruppe på Facebook: - Gi oss gammelferja tilbake

Har samlet 1600 underskrifter for å få tilbake gammelferja