Alternativet er å vente på bergingsbil fra Steinkjer eller Trondheim, og det vil utvilsomt ta lengre tid.

- I fjor måtte jeg ut på julaften også. Vi satt og spiste. Så ringte det noen som hadde kjørt i grøfta. De sa de skulle vært der og der på julemiddag. Så jeg dro ut. Jeg liker å hjelpe folk, påpeker Svein Erik Nebb i Bjugn bilberging.

Solgte tungbilen

Han har 20-årsjubileum som bilberger i år. Og nå er det kun Bjugn bilberging som har tungbiler som kan hjelpe vogntog og andre tyngre kjøretøy som sliter på glatta på Fosen.

Inntil nylig hadde også Bilberging Midt-Norge avdeling Rissa tungbil, men denne er nå solgt. Etter 16 år med vakt så å si 24 timer i døgnet annenhver uke var det «nok er nok» for Håvard Hermstad og Vidar Dyrendahl.  Nå har de kun en mindre bergingsbil tilgjengelig for å berge personbiler i Rissa og Leksvik. Dersom et tyngre kjøretøy sliter et sted i Indre Fosen i fremtida, må hjelpa komme fra Bjugn, Steinkjer eller Trondheim.

- Det vil ta mye lengre tid. Folk vil spesielt merke det på tungbergingsoppdragene på strekningen Vanvikan – Leksvik og Rørvik ferjeleie – Krinsvatn. Bjugn bilberging klarer ikke å være alle steder, påpeker Hermstad.

Håvard Hermstad og bilbergerne i Rissa sa opp avtalen med Falck for noen år siden. Nå har de solgt tungbergingsbilen. Foto: Sigrun Overland

Viktig når det gjelder

Både han og Dyrendahl beskriver bilbergingen som en dugnad. De får betalt for hvert oppdrag, ikke for alle vakttimene.

- Vi har jo ikke hatt betaling for å sitte vakt. Det har vært en dugnad, påpeker Hermstad.

For i deres marked har det ikke vært nok oppdrag til å finansiere en ordentlig turnus. Men når en trailer først har sperret veien, har alle vært avhengige av Bilberging Midt-Norge avdeling Rissas hjelp for å få ryddet veien så fort som mulig. De to ildsjelene har gjort forsøk på å få støtte fra politisk hold for å kunne fortsette med bilberging.

- Men det har ikke skjedd noe, sier Hermstad.

- Et helvete

Han påpeker at det var med tungt hjerte at de solgte tungbilen. Bergingsoppdragene har vært en livsstil, men uten betaling for alle vakttimene ble grensa til slutt nådd.

- Hvordan har det vært å planlegge privatlivet når du har hatt vakt annen hver uke i så lang tid?

- Det har vært utfordrende. Man må ofre litt alle steder. Det går jo veldig utover familien. Det har blitt tyngre og tyngre. Selve jobben med bilberging har jeg bestandig likt. Det å hjelpe folk, og så er det utfordrende, påpeker Hermstad.

Trailer sperret ambulanse

På grunn av enorme utbyggingsprosjekt som kampflybasen og vindkraftutbyggingen, har det trolig aldri vært flere tunge kjøretøy på veiene på Fosen. De siste dagene har flere trailere fått problemer på glatta. Sist vinter inntraff en hendelse som for alvor viser hvor viktig bilbergingen er.

- På Momyra i Åfjord var det en trailer som sperret veien, og der er det jo ingen omkjøringsmuligheter. Bak traileren sto en ambulanse med en syk pasient som skulle forbi. Den var på tur sørover. Det var for dårlig vær til å fly helikopter. Vidar rykket ut og fikk fjernet traileren, forteller Hermstad.

Beredskapen

De siste 20 årene har det stort sett vært en eller to tungbergingsbiler på Fosen. I korte perioder kan det ha vært tre. Akkurat nå er det to, og begge står i Bjugn. Nebb og Bjugn bilberging kjøpte den siste i vår.

- Er du bekymret for tungbilberedskapen på Fosen?

- Hva skal jeg si. Det er jo vi som sitter med begge bilene. Vi må bare trø til så lenge vi kan. Det vi ikke klarer, må vi delegere videre til Trondheim og Steinkjer, sier han.

Nebb påpeker at den største forskjellen er at begge tungbergingsbilene nå står i Bjugn, og at det er ingen i Rissa.

- Problemet er jo når store kjøretøy sperrer veien. De oppdragene er selvfølgelig førsteprioritet, sier han.

Vakttillegg?

I likhet med Hermstad og Dyrendahl i Rissa, har bilbergingen også vært en hobby for Nebb.

- Vi er tre som går i turnus. Vi har vakt hver tredje uke. Så har vi mulighet til å bruke tilkallingsvakter i helga, forteller han.

Heller ikke Nebb og hans mannskap tjener noe på alle vakttimene.

Her er Bjugn bilberging ute på oppdrag ved en tidligere anledning. Foto: Bjugn bilberging

- Det skulle vært en eller annen form for vakttillegg. Kanskje noe offentlig subsidiering av noe slag, sier Nebb.

I tillegg til bilberging, driver Bjugn bilberging lakkeringsverksted. Nebb forteller at bedriften går godt, men alle vakttimene uten betaling irriterer ham.

- Vi får kun betaling for hvert bergingsoppdrag, ikke vakttimene. Vi har avtaler med Falck, Viking og SOS veihjelp. Det må vi ha, siden det er de som har avtaler med forsikringsselskapene. Falck, Viking og SOS veihjelp tar stort sett mellom 30- og 40 prosent av det vi tjener på et oppdrag, sier Nebb.

Utdøende rase?

- Nå er dere de eneste på Fosen som kan berge et vogntog på glatta. Fosen er veldig avhengig av dere. Hvordan føles det?

- Det er kanskje litt råflott å si, men hva skulle de gjort uten? De er avhengige av at vi er her. Vi kan jo prøve å legge bort mobilen i en uke, fleiper bilbergeren.

Nebb tror sånne som ham er en utdøende rase.

- I hvert fall om det ikke blir noen form for subsidiering i form av vakttillegg. Jeg har ingen tro på at man får dagens ungdom til å starte med dette uten betaling for vakttimene. Folk i dag utdanner seg til alt mulig annet.

- Hvor lenge orker dere å holde på med dette?

- Jeg har fylt 50 år nå, men jeg må holde på så lenge jeg synes det er artig. Man står opp om morgenen, og vet ikke helt hvordan dagen blir. Plutselig er det en ulykke. Da får man hjertepumpa til å gå litt, beskriver Fosens eneste tungbilberger.