Styret i AtB har vedtatt at Boreal Transport Nord AS skal drifte ferjesambandet Brekstad – Valset fra 1. januar 2017 og ut 2018. Kontrakten tildeles Boral da de kan levere lavest pris. Ifølge AtB er pris eneste kriterium.

Plan- og driftssjef i AtB, Harald Storrønning, opplyser til Fosna-Folket at man nå er inne i en karensperiode. Det vil si at kontrakten ikke er signert, og at klagefristen ikke har gått ut. Derfor er selskapet tilbakeholden med å gi utdypende detaljer.

Forventer bedre regularitet

I dag driftes ferjesambandet med MF Frafjord (35 PBE) og MF Ytterøyningen (38 PBE). Tilbudet fra Boreal gjelder ifølge Storrønning en énferjeløsning med minimum 50 PBE (personbilenheter).

– Teoretisk sett vil kapasiteten når det er formiddags- og ettermiddagsrush være større nå enn slik det vil bli fra 2017. Samtidig forventer vi at den nye ferja vil ha en bedre regularitet enn i dag, sier Storrønning.

– Én ekstra avgang

MF Ørland gikk i sambandet fram til 1. januar 2015.

– I det nye tilbudet vil det bli 50-minuttsavganger. Det vil si at for hver femte time går ferja én gang ekstra i forhold til MF Ørland. Vi har registrert at folk ønsker MF Ørland tilbake, og nå får vi en tilsvarende ferje som går hyppigere.

Plan- og driftssjefen påpeker at tilbudet fra Boreal tilfredsstiller konkurransegrunnlaget i anbudet.

– Vi ønsker selvfølgelig at Brekstad – Valset skal ha god kapasitet. Nå har vi gjort et kjøp i trå med politiske føringer. Vi har vurdert dette i forhold til det vi har av statistikk, og mener at det svarer til bruken vi ser i sambandet, og utfordringene sambandet vil få.

– Tidligere drift viser at gjenstående kjøretøy øker på torsdag og fredag ettermiddag i sommermånedene, og i denne tiden har vi kortere omløpstid enn hva tilfellet var med MF Ørland. Dagens fartøyssammensetning har større kapasitet i form av MF Ytterøyningen og MF Frafjord, men sistnevnte fartøy har vist seg mindre sjødyktig under enkelte værforhold og dermed blir kapasiteten noe væravhengig. Vi mener derfor at det tilbudte fartøyet vil gi en bedre regularitet, sier Harald Storrønning.

– Tragisk

Nestleder i samferdselskomiteen Torhild Aarbergsbotten (H), sier at planen for Brekstad - Valset «er til å ta til tårene av».

– Dette er tragisk. En løsning med en 50 PBE-ferje vil bli et kvantesprang tilbake i tid. Vi får redusert kapasitet på ukedagene i forhold til i dag. Og det er i den perioden med høyest byggeaktivitet ved kampflybasen. Det er nesten så jeg tar til tårene av hvor ille tilretteleggingen er for den store nasjonale oppgaven, som Norges eneste kampflybase, er fra fylkeskommunen. Det er ikke mye å se til festtalene i handling når vi blir sittende igjen med et såpass dårlig ferjetilbud som det nå legges opp til, sier Aarbergsbotten.

– Det som bekymrer meg mest er trafikksikkerheten. Med sjeldnere avganger blir det mer råkjøring til ferja, legger hun til.

Likevel ser hun at med større ferje vil det bli bedre kapasitet fredag og søndag.

– Det er det eneste positive, mener Aarbergsbotten.

– Må prioritere innenfor handlingsrommet

Harald Storrønning i AtB mener det er synd at Torhild Aarbergsbotten ser så negativt på tilbudet før det er kommet i drift.

– Men AtB må til enhver tid forholde seg til de økonomiske rammene som fylkeskommunen bidrar med til driften av kollektivtilbudet, og AtB må også prioritere innenfor det handlingsrommet som avtalene med fylkeskommunen åpner for, sier Storrønning og legger til:

– Fra Ørlandet er det et betydelig tilbud i form av hurtigbåt til Trondheim og Kristiansund. Trondheimsfjorden kan krysses over Flakk-Rørvik og sambandet Garten-Storfosna-Leksa-Værnes bidrar også med ferjekapasitet over Trondheimsfjorden. Så alt i alt er det betydelige ressurser i drift for å bidra til trafikkavvikling til og fra Ørlandet.

Kommunikasjonsrådgiver i Boreal, Torbjørn Kindingstad, sier til Fosna-Folket at Boreal ikke ønsker å kommentere saken før kontrakten er signert.

Utdrag fra konkurransegrunnlaget for anbudet:

Ruteplanen er utformet i to alternativer. Begge alternativene er basert på følgende forutsetninger:

*Normalt åpningstid for sambandet er fra 06:00 til 24:00.

*I åpningstida skal sambandet betjenes med maksimal tidsavstand på en time mellom hver avgang i hver retning.

*Utenom høytrafikkperioden, skal det være en kapasitet på minimum 35 PBE per time og retning.

* Maksimal overfartstid skal være 25 minutter.

* Minimum PBE kapasitet ved énferjeløsning skal være 50 PBE.

* Kravet til kapasitet i høytrafikkperioden, kan imøtekommes ved bruk av suppleringsferje (B-ferje) eller kortere rundturtid for A-ferje.

Harald Storrønning, plan- og driftssjef i AtB. Foto: Magnus Okstad
Torhild Aarbergsbotten (H). Foto: Skjalg Ledang