1. januar 2012 startet innkreving av bompenger på fergebilletten i sambandene Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset. 7. mai samme år var det oppstart av bompengeinnkreving ved Krinsvatn bomstasjon. Dette som en del av «Fosenpakken» som ble vedtatt i Stortinget 14. juni 2011, som har til hensikt å bygge veier på Fosen.Siden oppstarten av Krinsvatn-bommen i 2012 har prisene holdt seg uendret. Det forklarer daglig leder i Fosenvegene AS, Knut Sundet, med økt trafikk gjennom bommen. Selskapet hadde budsjettert med en trafikknedgang på 25 prosent etter at bommen ble satt opp. Nedgangen gikk ifølge Fosenvegene AS imidlertid ned med rundt 10 prosent. I dag ligger trafikknivået litt over der det var ved oppstart. Rapporter viser at trafikken stadig øker.Les mer om økningen her.– Vi har hatt en gunstig trafikkvekst. Vi forventer også at trafikken skal øke i tiden framover, særlig med tanke på kampflybaseutbyggingen, sier daglig leder i Fosenvegene AS, Knut Sundet.

– Gunstig med få elbilerHan mener også noe av grunnen til at bomstasjonen går godt økonomisk er få elbiler. Ved oppstarten av bomstasjonen var 0,4 prosent av kjøretøyene som passerte stasjonen elbiler. I det siste har antall elbiler ligget rundt 2,5 prosent, noe som er langt lavere enn andre plasser.– Det er meget gunstig for Krinsvatn-bommen at få elbiler ferdes der. Det er kjøretøy vi ikke får betalt for, sier Sundet, som forteller at i Trondheim er det enkelte bomstasjoner hvor elbiler står for opptil 30 prosent av passeringene.Han forklarer den lave elbil-ferdselen med lange avstander på Fosen.– De fleste elbilene har ikke kapasitet til langkjøring, sier Sundet.Kan bli billigereMålet er at Fosenvegene AS skal ta inn 1,5 milliarder «2010-kroner» innen 2025. Dette gjelder for Flakk - Rørvik, Brekstad - Valset og Krinsvatn-bommen. Om trafikkveksten fortsetter, og man tjener mer enn budsjettert, er Knut Sundet klar på hva som vil skje.– Enten blir prisene satt ned eller så blir bompengeinnkrevingene avsluttet tidligere, forteller han.