- Kanskje den største forskjellen på et norsk og et kinesisk verft er hvor mye manuelt arbeid man benytter. Hantong har nesten alt selv og kan produsere det aller, aller meste på sitt eget verft. Stålplatene går inn en plass og ut kommer båten i den andre enden, sier Frode Bjørklund, som er daglig leder i Egersund-bedriften Lighthouse Shipping.

Rett før helga ble det klart at Fosen Yard har inngått et samarbeid med kinesiske Hantong Shipbuilding. De skal danne et felles selskap for å bygge cruiseskip og ferger sammen.

Hantong-verftet har levert flere skip til norske aktører i løpet av de siste årene. Fosna-Folket har snakket med flere forskjellige selskap som har hatt samarbeid med den kinesiske bedriften for å bli bedre kjent med det kinesiske verftet.

Frode Bjørklund i Lighthouse Shipping står foran et av fem skip selskapet fikk produsert ved Hantong shipbuilding sine verft utenfor Shanghai i Kina i 2016. Foto: Lighthouse Shipping

Whitelist

Hantong Shipbuilding er et privat-eid kinesisk selskap som driver tre verft. De ligger rundt 15 mil fra den kinesiske storbyen Shanghai.

I følge nyhetsbyrået Reuters ble et 50-talls kinesiske verft plassert på en «whitelist» i 2013, en liste over verft som får gunstige betingelser fra Staten i Kina fordi de følger lokale regler godt.

Det nederlandske media-selskapet World Maritime News, som dekker skipsbransjen i hele verden, skriver at Hantong shipbuilding fikk plass i det gjeve selskap mot slutten av 2015.

I følge World Maritime News er listen over verft som får støtte en del av Kinas reformarbeid for å øke konkurransedyktigheten til kinesiske verft ved å kutte overkapasitet. Derfor får bare de i underkant av hundre verftene på listen tilgang på kreditt i statlige banker og skattefordeler.

Bygger mye

Fra oppstarten i 2003 leverte Hangtong shipbuilding skip mot offshore-bransjen og etterhvert en større og større andel skip. Verftet bygget og levert i overkant av 200 skip til først og fremst for europeiske bedrifter og bedrifter i sørøst-Asia. I 2006 bygget selskapet sitt andre verft, som har en tørrdokk som er 480 meter lang og 96 meter bred.

I 2013 inngikk norske Lighthouse shipping kontrakter om å få levert fem tørrlasteskip fra verftet. Disse ble levert i 2015 og 2016.

- Et annet norsk selskap, Spar Shipping, inngikk veldig liknende avtaler samtidig. Hantong er kanskje mest kjent for å bygge tørrbuk-skip, men de har også gjort kontrakter for å bygge tankskip og annen spesialtonnasje, sier Bjørklund. Han er for tiden i Kina.

- Hantong er kjent som et av de større privateide verftene i Kina som er på whitelist. De har en gruppe europeiske kunder som går igjen og handler skip derfra i flere runder, sier han.

Her ser vi to av Lighthouse shipping sine skip under produksjon. Norske Spar shipping har også et skip under konstruksjon i bildet. Foto: Lighthouse Shipping

Utvider

Bjørklund forteller at begge selskapets to verft var i drift i tidsrommet der Lighthouse sine skip ble bygget. Han var på besøk på verftet mange ganger for å følge fremdriften i prosjektet.

- Familieselskapet til Hantong begynte med havneutvikling, å lage kaier og den typen arbeid. Det var naturlig for dem å bygge verft også. De begynte også arbeidet med et tredje verft, Hantong WinG, for å kunne lage mer spesialtonnasje som kjemikalietankere, sier han.

I dag står WinG ferdig, og det er totalt rundt 10 000 ansatte på de tre verftene.

Stål kommer inn en plass, og ut fra verftet på siden vendt mot sjøen kommer etterhvert et ferdig skip ut. Foto: Hangtong Shipbuilding

Skrog

Det har vært stor konkurranse og flere verft enn det er arbeid til i skipsbyggebransjen, noe verft over hele verden har fått føle de siste årene, både i Fosen og i Kina.

- Jeg har hørt fra mange andre som har fått bygget skip i Japan og Korea at verftene tar imot en bestilling og gjennomfører planen etter tegningene. I Hantong kunne vi gjøre endringer, få endringene tegnet og kostnadsoverslag på hvor mye det ville koste å gjøre justeringer i løpet av byggeperioden, sier Bjørklund.

- De er fleksible og utfører produksjon av skrog og malearbeid i meget høy klasse. Norske verft er gode på å innrede skip. Mye av utstyret der er likt begge steder. Den store forskjellen er at de kan produsere skip fra stålplatene til ferdig skip, sier Frode Bjørklund i Lighthouse Shipping på telefonen fra Kina.