Lørdag ble katamaranen MS Terningen sjøsatt for første gang ved Brødrene Aa sitt verft i Hyen, som ligger i Gloppen kommune i Sogn og Fjordane. Nå gjenstår siste finpuss før den kan skal erstatte MS Ladejarl og gå inn i sambandet Trondheim - Kristiansund med Fosen-anløpene Hysnes og Brekstad.– Om det ikke oppstår uventede utfordringer blir den levert om cirka to uker. Før den tid er det testing og oppstart av systemene, sier administrerende direktør i Brødrene Aa, Tor Øyvind Aa, som forteller at stolene ble montert på søndag.Tilpasset funksjonshemmedeHurtigbåten er bygget i et spesielt karbonfiber med skjærende skrog for høy fart og lavt forbruk. Båten som er 40,8 meter lang og 10,8 meter bred har alle fasilitetene på ett plan og har plass til 275 passasjerer. Målet med å ha alt på ett plan er blant annet at det skal være enklest mulig for funksjonshemmede. I tillegg har båten vannjet i stedet for propelldrift. Dette er ifølge direktøren noe som vil bedre komforten, sørge for bedre manøveregenskapen, høyere driftsstabilitet og gi mindre støy enn propelldrift. Båten er utstyrt med to MTU16V2000M72-motorer. Hver motor har en ytelse på 1440 kW.– Det skal bli den mest driftsøkonomiske båten i sin klasse med en marsjfart på 34 knop, forteller Tor Øyvin Aa.Lagt ut for salgMS Ladejarl vil være i sambandet til MS Terningen tar over i løpet av mars. – MS Ladejarl er allerede lagt ut for salg og vil ligge til kai i Trondheim til den er solgt, sier administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i Fosen Namsos Sjø.Venter med dåpenFosen Namsos Sjø og AtB velger å sette MS Terningen inn i sambandet så raskt som mulig etter de har overtatt hurtigbåten.– MS Terningen blir døpt etter at den har tatt sine første turer. Akkurat når er usikkert, forteller Fuglem Tennås.MS Mørejarl, den andre av de to hurtigbåtene som er i sambandet Trondheim - Kristiansund skal også erstattes. Brødrene Aa leverer en tilsvarende katamaran til Fosen Namsos Sjø innen 1. januar 2015.