Det viser inntaket til de videregående skolene i fylket for kommende skoleår.
Medier – og kommunikasjon
– Søkingen til studieforberedende utdanningsprogrammer øker med nesten syv prosentpoeng. Det skyldes i hovedsak at «medier – og kommunikasjon» har gått fra å være yrkesfaglig til studieforberedende utdanningsprogram. I tillegg har «kunst, design og arkitektur» fått nesten dobbelt så mange søkere, opplyser Herdis Floan i Sør-Trøndelag fylkeskommune.
401 søkere på 285 plasser
401 søkere på 285 plasser i elektrofag, gjør linja til den det er vanskeligst å komme inn på. Størst kapasitet er det ved «restaurant og matfag» med 98 søkere på 135 plasser.
Det er 1416 søkere på 1466 plasser i studiespesialisering, hvilket gjør retningen de fleste søker.
Andel av søkerne til Vg1 som får innfridd første ønsket er 90,5 prosent. Det er rundt 0,5 prosentpoeng høyere enn i fjor.
— Ungdomskullet fra grunnskolen er på rundt 130 flere enn i fjor, og antallet som ikke har fått et tilbud i første inntaket er som i fjor, forteller Floan som legger til at svarfristen elevene har på å ta plassen de er tilbudt, er satt til 19. juli.
Søkere med ungdomsrett pr 08.07.15 | ||||
UTDANNINGSPROGRAM | Plasser | Søkere | Oversøkning | Andel av total antall søkere |
Studiespesialisering | 1 466 | 1 416 | 96,6 % | 36,7 % |
Studiespesialisering m/FO | 30 | 38 | 126,7 % | 1,0 % |
Musikk, dans og drama | 95 | 108 | 113,7 % | 2,8 % |
Idrettsfag | 233 | 254 | 109,0 % | 6,6 % |
Bygg- og anleggsteknikk | 291 | 240 | 82,5 % | 6,2 % |
Design og håndtverk | 107 | 94 | 87,9 % | 2,4 % |
Elektrofag | 285 | 401 | 140,7 % | 10,4 % |
Helse- og sosialfag | 466 | 456 | 97,9 % | 11,8 % |
Medier og kommunikasjon | 190 | 200 | 105,3 % | 5,2 % |
Naturbruk | 107 | 82 | 76,6 % | 2,1 % |
Restaurant og matfag | 135 | 98 | 72,6 % | 2,5 % |
Service og samferdsel | 210 | 169 | 80,5 % | 4,4 % |
Teknikk og industriell produksjon | 353 | 306 | 86,7 % | 7,9 % |
SUM | 3 968 | 3 862 | 97,3 % | 100,0 % |
Andel studieforberedende | 46,0 % | 47,0 % | ||
Andel yrkesfag | 54,0 % | 53,0 % |