Både komité for infrastruktur og komité for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag skal i dag ta stilling til forslaget til samferdselsstrategi for Fosen.

En stor og viktig del av Trøndelag

Utarbeidelsen av en egen strategi for Fosen skjer etter at fylkestinget i strategiplan for årene 2015 til 2018 vedtok å få fram en slik plan.

I saksframlegget skriver saksbehandler Rolf Granlund at Fosen er en stor og viktig del av trøndelagsfylkene som betjenes av flere sammensatte og til dels tunge samferdselsløsninger. Sør-Trøndelag fylkeskommune er oppdragsgiver for flere av disse samferdselsløsningene, som også er av stor betydning for fylkeskommunens økonomi. I lys av dette er det et stort behov for en helhetlig planlegging.

Kommunene står samlet

I løpet av arbeidet med strategien har kommunene i Fosen fremmet en felles høringsuttalelse gjennom Fosen Regionråd. I tillegg har det kommet uttalelser fra ni andre parter i høringsrunden.

HAR DU LEST DENNE? Skaper håp om flere avganger i sambandet Brekstad - Valset

I forslaget som nå legges fram så er det tatt hensyn til at veistrategi for Sør-Trøndelag for perioden 2016 - 2030 er lagt føringer for Fosen, slik at staregien som nå legges fram ikke går inn på de prioriteringer som allerede er gjort i forhold til veisektoren.

Nord-Trøndelag

Parallelt med at Fosen-strategien er utarbeidet, så er det også gjort vedtak knyttet til ferjeanbud samt kapasitet i hurtigbåtsambandet Brekstad - Trondheim. Dette er vedtak som er i tråd med forslaget til Fosen-strategi. I tillegg til AtB så har også Nord-Trøndelag fylkeskommune blitt forelagt forslaget til strategi for Fosen. I forhold til Nord-Trøndelag fylkeskommune, så pekes det på at særlig hurtigbåtsambandet Vanvikan - Trondheim krever koordinering over fylkesgrensa.

Fylkestinget neste

Dersom begge komitéene i dag følger fylkesrådmannens innstilling og vedtar forslaget til samferdselsstrategi for Fosen for årene 2016 - 2030, så kan fylkestinget gjøre endelig vedtak om Fosen-strategien 2. mars.