Det var i titida torsdag formiddag at ferja først traff deler av den nye hurtigbåtkaia, før den for videre inn på land ved Ørland kysthotell. Ferja skled deretter ned i sjøen igjen. Ingen ble skadet i sammenstøtet, men kostnadene for å reparere hurtigbåtkaia vil trolig komme opp i flere hundre tusen kroner.

Propellen lystret ikke

Rundt et døgn etter uhellet, forteller regionsjef for ferjer Inge Andre Utåker i rederiet Norled hva som etter alt å dømme var årsaken til hendelsen. Han påpeker at ferjemannskapet ikke har noen skyld i det som skjedde, og at grunnstøtingen skyldes teknisk svikt.

- Ferja har en propell både foran og bak. Propellene kan vris, slik at de kan ha forskjellige funksjoner. De kan både skyve og trekke. På vei inn mot land, brukes propellene for å bremse farten på ferja. Når skipperen torsdag skulle koble om funksjonen på propellen foran på ferja, var det ingen respons. Dette skyldes en teknisk svikt. Propellen fortsatte bare å drive ferja forover, og dermed ble ikke farten bremset. Skipperen koblet da ut propellen foran, og brukte propellen bak til å bremse ferja, forklarer Utåker.

Ferja hadde imidlertid for god fart, og en kollisjon med land var uunngåelig.

Hadde styring

Utåker bekrefter at ferja hadde styring da den for i full fart mot land inne i havnebassenget på Brekstad. Samtidig påpeker han at Frafjord tross alt traff på et heldig sted. Sammenstøtet med jernrøret på den nye hurtigbåtkaia har trolig bidratt til å bremse farta.

- Det hadde vært verre om ferja hadde kjørt rett inn i ferjeleiet, påpeker Utåker.

Sammenstøtet kunne da blitt vesentlig hardere. Dette kunne også ha forårsaket større materielle skader på ferja. Riktignok er Frafjord ute av drift som følge av kollisjonen, men den er ventet tilbake fra verksted enten i romjula eller tidlig på nyåret.

Ferja traff jernrøret som binder den nye hurtigbåtkaia sammen med landsiden. Jernrøret må skiftes ut, mens et større betongfundament på land kanskje må graves opp på nytt. Foto: FRODE MANDAL

- Den er nå på verksted på Hitra. Det ser ut som det kun er små skader på roret. Så er to propellblader skadet. De skal vi sende til et spesialistverksted i Ålesund. Ellers har det ikke oppstått andre skader på ferja. Det er ingen lekkasje, sier Utåker.

Norled forsøkte å skaffe en reserveferje til sambandet fredag, men dette lyktes ikke. Dermed blir det kun én ferje i sambandet. I julehelga og frem til onsdag neste uke var det planlagt kun én ferje i sambandet, slik at uhellet ikke påvirker kapasiteten i denne perioden.

- Vi håper å ha en reserveferje på plass til onsdag, torsdag og fredag neste uke, sier Utåker.

Gikk på grunn i Hordaland

Rederiet Norled har nå hatt to grunnstøtinger på kort tid. Tidligere denne måneden begynte Norled-ferja Hordaland å ta inn vann midtfjords.

– Fergen begynte å ta inn vann forut. Det var ganske mye vann, og situasjonen ble der og da betegnet som kritisk av mannskapet, sa Utåker til NRK i forbindelse med hendelsen.

Det var 13 passasjerer om bord og en besetning på 6 da hendelsen skjedde på overfarten mellom Årsnes og Varaldsøy i Kvinnherad i Hordaland.

Ferja kom seg imidlertid trygt i land for egen maskin. I etterkant viste det seg at hendelsen skyldtes en grunnstøting. Her var det ingen teknisk svikt inne i bildet, opplyser Utåker til Fosna-Folket.

- Det er ingen fellestrekk mellom hendelsen på Brekstad og grunnstøtingen i Hordaland. Vi har nå hatt to alvorlige hendelser på kort tid. Det er høyst uvanlig. Vi driver et kontinuerlig sikkerhetsarbeid hvor vi ser på alle mulige årsaken og sammenhenger til slike hendelser. Dette arbeidet er nå satt i høygir, påpeker regionsjefen.