Rettssaken mellom rederiet og Sør-Trøndelag fylkeskommune startet mandag i Sør-Trøndelag tingrett.

Fylkeskommunen og Fjord1 er enige om at rederiet skal få erstatning på grunn av feil ved Autopass-systemet og innføringen av bompenger på sambandet Flakk-Rørvik, men er høyst uenige om hvor mye rederiet skal få i kompensasjon.

Uenige om over 60 mill.

Mens Fjord1 mener de bør få nesten 100 millioner kroner i erstatning for årene 2011 – 2014, mener fylkeskommunen at rederiet ikke har krav på mer enn i overkant av 32 millioner kroner.

Regionleder i Fjord1, Odd Reidar Ormåsen, sier til Fosna-Folket at de selv har gjort beregninger og brukt sakkyndige til å anslå hvor mye rederiet har tapt på Autopass-problemene og innføringene av bompenger.

Fjord1 har hittil fått utbetalt 50,6 millioner kroner i erstatning, og det resterende beløpet som rederiet vil ha kompensert er på 48 millioner kroner.

- Vi har sett på metodikken fylkeskommunen legger til grunn for utregningen av kompensasjon, og mener den har betydelige svakheter, sier Ormåsen.

- Fortsatt svakheter ved Autopass

Mens rederiet mener at 123 000 og 148 000 kjøretøy ikke har betalt på grunn av Autopass-problemer i 2011, mener fylkeskommunen det samme antallet kjøretøy er 75 960.

- Mener dere fylkeskommunen bagatelliserer snik-problemet på sambandet?

- Ja, vi mener det. Vi legger til grunn at det har vært sniking, og vi er blitt tilbudt kompensasjon for det, men ikke i nærheten av det som kan ha vært tilfellet i 2011 ut fra våre beregninger, sier Ormåsen.

Regionlederen påpeker at sniking hovedsaklig var et problem i 2011, og at Autopass-systemet er blitt forbedret gjennom blant annet fysiske sperringer som hindrer sniking.

- Systemet fungerer mye bedre i dag, men det er fortsatt svakheter og feil ved systemet. Vi mener Autopass har livets rett, men dette var et prøveprosjekt fra 2006 til 2015, og det må være mye klarere hvem som sitter med ansvaret enn det som har vært tilfellet her.

- Det er fortsatt mulig å snike?

- Det er fortsatt mulig.

Feilregistrering og «nedetid»

Første dag i retten gikk med til innledingsprosedyren til Fjord1 sin advokat, Siri Teigum. Hun forklarte at problemene med Autopass i tillegg skyldes feil ved registrering av kjøretøy og «nedetid».

Fylkeskommunen mener på sin side at Fjord1 ikke har et dokumentert tap for feil ved Autopass-systemet utover beregner gjort av Statens Vegvesen som eier systemet, og som allerede er kompensert.

- Vi innrømmer feil på Autopass-systemet, og mener de beregningen som allerede er kompensert er korrekte, sier Frode Henning Antonsen, advokat for Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Han skal gi en nærmere forklaring for retten på tirsdag om hvorfor de mener at fylkeskommunens beregninger er riktige.

Uenige om «bompenge»-effekt

Det andre forholdet Fjord1 vil ha erstatning for, er trafikkreduksjon i forbindelse med innføringen av bompenger på strekningen ved inngangen til 2012.

Fylkeskommunen mener at tap som følge bompengeordningen må fastsettes på bakgrunn av de opplysningene om trafikk og inntektsgrunnlaget på tidspunktet kontrakten ble inngått mellom partene.

Fjord1 mener derimot at de har krav på erstatning ut fra en beregning av hvordan trafikkutviklingen ville vært på sambandet år for år utover kontraktsperioden dersom det ikke hadde blitt innført bompenger på strekningen.

Har gått til motsøksmål

Fylkeskommunen har også gått til motsøksmål mot Fjord1, fordi de mener at Fjord1 har fått utbetalt for mye i kompensasjon i henhold til den kontrakten som ble inngått mellom partene.

Sør-Trøndelag mener derfor at Fjord1 skal tilbakebetale i overkant av 18 millioner kroner.

Regionleder i Fjord1, Odd Reidar Ormåsen, sier at det vil være et betydelig tap for Fjord1 dersom de taper i retten, men at det er «et tap vi tåler å bære».

Vil du holde deg oppdatert på de viktigste nyhetene fra Fosen? Følg Fosna-Folket på Facebook og Instagram.

Sør-Trøndelag fylkeskommune i retten. Her representert ved advokat Frode Henning Antonsen, og tidligere fylkesdirektør Harald Hegle.