Prosjektet er en del av Fosenvegene. Det er satt av hele 360 millioner kroner til byggingen.

- Jeg frykter at prosjektet blir for dyrt og at kostnadsrammen ikke holder, sier daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene.

Klager og innsigelser

Rissa kommune vedtok kommunedelplan for ny vei med tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad høsten 2014. Etter en klage fra Riksantikvaren, stadfestet Kommunal- og moderniseringsdepartementet kommunedelplanen, riktignok med en noe annerledes trasé. Statens vegvesen har deretter fått i oppdrag å detaljregulere planen. Dette arbeidet er nå i sluttfasen.

- Vi håper å legge den ut på høring i løpet av våren, bekrefter prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen.

Deretter spørs det hvor mange og hvilke klager og innsigelser som kommer inn.

- Vi vet aldri før planen er lagt ut på høring. Det kan være at vi ikke får klager, og da går det fortere, sier Knut Sundet.

Han tror en ferdig godkjent reguleringsplan for tunnelen tidligst kan foreligge i løpet av 2018. Det kan i så fall bety byggestart en gang i 2019.

Utgravinger

Et moment som kan påvirke både kostnadene og fremdriftsplanen, er vurderingen til arkeologene. Det er gjennomført arkeologiske undersøkelser i det planlagte byggeområdet.

- Per nå kjenner jeg ikke deres konklusjon. De kan potensielt ha funnet området så verdifullt at det må en fullstendig utgraving til, sier Sundet i Fosenvegene og påpeker at dette i så fall vil forsinke prosjektet ytterligere.

Det kan videre komme andre krav til prosjektgjennomføringen som vil øke kostnadene. Fosna-Folket lyktes torsdag ikke i å få en kommentar fra fylkesarkeologen som har ansvaret for prosjektet. Lokalavisa fikk imidlertid bekreftet at rapporten fra utgravingene nå er klar. Vurderingen fra arkeologene vil bli en del av reguleringsplanen som legges ut på høring.

Slik ser den planlagte veitraseen ut fra Vemundstadbakken. Nyveien skal etter planen gå inn i tunnelåpningen til venstre i bildet. Foto: Statens vegvesen

Grunnforhold

Det som virkelig kan få kostnadene på prosjektet til å skyte i været, er utfordrende grunnforhold på Stadsbygd-siden.

- Det er kvikkleireområder på Stadsbygd-siden, men vi kommer ikke i direkte berøring med disse. Det er også litt mer krevende grunnforhold enn gjennomsnittet der vi skal bygge, men det er absolutt mulig å bygge tunnelen, sier prosjektleder Moe i Statens vegvesen.

Hun påpeker at dette har en kostnadsside. En av konsekvensene kan være at det må utføres mer sikringsarbeid mens byggingen pågår. Moe anslår at kostnadene på tunnelprosjektet per i dag har en usikkerhet på pluss-minus 15-20 prosent.

- Men når reguleringsplanen er ferdig vedtatt, vil usikkerheten ligge på pluss-minus 10 prosent, sier hun.

Dårlig fjell

Også bergkvaliteten der tunnelen skal gå, er noe dårligere enn vanlig. Dette vil trolig medføre noe mer sikringsarbeid enn normalt inne i tunnelen, noe som igjen vil øke byggekostnaden. Daglig leder Sundet i Fosenvegene velger å holde en nøktern tone når han snakker om prosjektet.

- Jeg er sikker på at det går an å bygge tunnelen, men jeg er ikke sikker på kostnadsrammen, påpeker han.

Sundet regner ikke med å ha en sikker kostnadsramme før prosjektet skal ut på anbud.

- Men vi må selvfølgelig vite sikkert at ramma holder når vi setter i gang byggingen, understreker han.