- I verste fall kunne kjøretøy ha havnet i sjøen. Ferja lå til kai og biler kjørte i land, så er det plutselig en bit som mangler, sier sikkerhetsdirektør Arvid Økland i rederiet Norled.

Han påpeker at dette kun blir spekulasjoner, og at ingen kom til skade i hendelsen ved ferjekaia på Brekstad i åttetida onsdag morgen.

Falt flere meter

Ferja Frafjord lå til kai da hendelsen skjedde. Flere trailere hadde akkurat kjørt i land, og den siste var på vei over ferjelemmen da hendelsen skjedde. Ifølge mannskapet på ferja smalt det skikkelig. Ferjelemmen er forankret på land, og henger på ferja i den andre enden. Da den ytterste delen av lemmen løsnet, falt hele ferjelemmen to, tre meter ned i sjøen. Traileren kom seg velberget i land, visstnok uten dramatikk.

Når ferja ligger til kai, ligger den med pådrag imot kaia. Når ferjelemmen plutselig falt i sjøen, måtte skipperen reagere raskt for å unngå og kjøre propellene oppi ferjelemmen.

Les mer: Sambandet kan bli stengt i hele dag.

Mesta på plass ved Brekstad kai onsdag morgen. Foto: Terje Dybvik

Sambandet stengt

Det var én bil igjen om bord i ferja da hendelsen skjedde. Mannskapet fikk heiset opp ferjelemmen igjen, og fikk loset den siste bilen trygt i land. Etterpå ble ferjesambandet stengt. Dykkere og kran er rekvirert. Planen er å få hevet den delen av ferjelemmen som løsnet og montere den på plass igjen. Det er ventet at operasjonen vil pågå utover dagen.

Ikke vært borti lignende

Det var i det øyeblikket at hele ferjelemmen mistet kontakten med ferja og deiset to-tre meter ned i sjøen, at det virkelig kunne gått galt onsdag morgen. Traileren hadde heldigvis kommet seg i land, mens bilen som var igjen på ferja, ikke hadde kommet så langt som utpå ferjelemmen.

Sikkerhetsdirektør Økland i Norled sier han aldri har vært borti en lignende hendelse før.

- Jeg har ikke det. Her må vi finne ut hva som egentlig har skjedd. Det viktigste for oss er imidlertid at det ikke ble skader på folk eller kjøretøy, sier han.

Inspeksjon i fjor

På Brekstad ferjekai utføres det årlig inspeksjon for å avdekke eventuelle feil og mangler. Hvert tredje år er det en hovedinspeksjon, mens det de andre årene er en såkalt mellominspeksjon.

- For nøyaktig ett år siden hadde vi hovedinspeksjon på ferjekaia. Da var det ingen spesielle funn som gjorde at vi måtte sette i gang spesielt vedlikehold. Dette var litt overraskende, sier avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen.

- Hvordan kan det skje at lemmen bare faller i sjøen?

- Det kan jeg ikke spekulere i. Det er folk på vei fra Molde som er spesialister på ferjekaier. De skal vurdere om lemmen som ramlet ned, kan repareres. Jeg har ingen forutsetninger for å kunne spekulere i årsaken her ifra, svarer Solvi.