Den første ferga som ble satt i drift sambandet Brekstad - Valset i 1964 var MF Kong Øystein. Ferga lever fortsatt og er nå inne i sitt 50. år.

Da fergesambandet Brekstad - Valset 1. juli 1977 ble åpnet med brask og bram, så satte Fosen Trafikklag inn MF Kong Øystein med kallesignalet LJDO.

Hitraferja

MF Kong Øystein var den forhenværende MF Hitraferja som hadde gått mellom Storoddan, Hemnskjel, Sunde og Sandstad på Hitra siden 1964. Ferga var bygd ved Haugesund Slip A/S i Haugesund og ble plassert på sistnevnte samband som nybygd i -64. Ferga var i overkant av 32 meter og hadde rom for 20 personbiler og 94 passasjerer.

I det øyeblikket ferga skulle betjene fosningene, ble navnet «Kong Øystein» tatt i bruk. Fartøyet ble gående i farten Brekstad - Valset fram til 1984, hvorpå den ble overflyttet til sambandet Kjerringvåg - Flatval. Ved Brekstad - Valset var MF Austråt som overtok.

Flere eiere

I 1984 valgte Fosen Trafikklag å selge «Kong Øystein» til Trønderverftet i Hommelvik som bygde om og forlenget ferga til i overkant av 43 meter.

Fra 1985 til 2006 var Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA (TFDS) i Tromsø eier av ferga. Selskapet døpte den om til MF Dyrøy. Deretter fulgte Hurtigruten Group ASA i Narvik og Hurtigruten ASA i Narvik som eiere fram til januar 2009.

Harstad

I januar 2009 overtok Torghatten Nord AS i Tromsø «Dyrøy». Samme selskap eier den i dag, hvor den nå betjener fergesambandet Grytøy - Bjarkøy - Sandsøy i Harstad.

De som minnes «Kong Øystein» fra en tida den gikk i Fosen, vil trolig ha noe problemer med å gjenkjenne den umiddelbart etter ombyggingene. Men det er MF Kong Øystein som inne i sitt 50. år fortsatt er i tjeneste med å frakte biler og passasjerer ved Norskekysten.

MF Kong Øystein slik den framsto da den betjente sambandet Brekstad - Valset, her foreviget på et postkort med Valset fergeleie i front. Foto: Egil Rein
MF Kong Øystein på åpningsdagen av sambandet Brekstad - Valset sommeren 1977. Foto: Fosna-Folkets billedarkiv